................................................. Pokud budete mít zájem o některý výrobek, můžete mi napsat na e- mail: lenkavcelka@centrum.cz ...............................................

úterý 13. prosince 2011

TRADIČNÍ VÝROBKY A SVATÁ LUCIE


Tradiční VIZOVICKÉ PEČIVO a PANENKY ZE ŠUPOLÍ spadají do tradičních rukodělných výrobků.
Vyrábím je nejenom, protože se mi líbí, ale hlavním cílem je udržení a rozšíření našich tradic.

VIZOVICKÉ PEČIVO navázalo na dávnou českou tradici vánočního dekorativního pečiva. .
Pokud máte chuť, můžete pečivo vyzkoušet. Naštěstí ADVENTNÍ doba není pouze časem horečnaté paniky, ale má především svůj duchovní obsah.


Něco málo z mé vizovické VÁNOČNÍ KOLEKCE OZDOB. 
A tady je mnou vyzkoušený recept:
500 g hladké mouky
200 ml vody
2 lžíce octa

Vše smícháme dohromady a hodinu hněteme těsto. Není-li těsto dobře zpracované, špatně se tvaruje a po upečení praská.
Postupně tvarujeme figurky a pomocí vody přilepujeme další prvky. Dozdobíme pomocí nůžek a nožíků. Chceme-li zdobit semínkem, zatlačíme ho vlhkou rukou trošku hlouběji do těsta (po upečení semínko vystoupí).
Hotové výrobky skládáme na suchý plech a necháme odpočinout 2 hod. Před pečením potřeme vajíčkem. Pečeme 1 hod. v mírně vyhřáté troubě na 50 st. a poté postupně teplotu zvyšujeme až na 150 st., aby se tvary důkladně propekly.



K panenkám při motání získám zvláštní vztah. Nevím čím to je a u jiných výrobků toto pouto nepociťuji. Vždy před odchodem panenky do jiného domova jí pošeptám tajemství.
Tyto panenky ještě čekají na nový domov, tak pokud se vám líbí, napište si o ně.





...a nezapomeňte, že dnes jsou Lucky.  Den jako dělaný pro vánoční úklid.
Svátek patří především ženám a dívkám. Nesmějí v tento den příst ani drát. Lucie byla také symbolem čistoty. 

 O svátku svaté Lucie se traduje, že "Lucie noci upije a dne nepřidá". Původně, podle juliánského kalendáře to byla pravda, protože tento den nastával zimní slunovrat - noc se začala krátit a den prodlužovat. Jenže přijetím kalendáře gregoriánského se vše posunulo o 8-10 dnů a tudíž není vlastně již toto pořekadlo pravdivé, neboť svatá Lucie se neslaví 21. prosince, jak by to v přepočtu vycházelo, ale ve starém datu 13. prosince, tedy o 8 dní dříve. Proto je i v lidových zvycích trochu chyba. Především ve zvyku obchůzek Lucek na kontrolu, mají-li hospodyně již uklizeno na svátky.

 Takže mám na předvánoční úklid ještě čas. Jééé, to je fanj. Chichííí :-D



13 komentářů:

  1. Leni, ty panenky jsou krásný. Já vůbec nechápu kam se mi ztratil komentík k minulému článku. Ta modrá utěrka je úžasná. Krásný den Majka

    OdpovědětVymazat
  2. Majko, taky nevidím tvůj předešlý komentík. Smazaný není, protože by tam byl záznam. Děkuju za pochválení. Jsi hodná a z tvé návštěvy mám velkou radost. Měj se hezky a brzo ti písnu mejlík. :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Leni,to vizovické pečivo se mi moc líbí a panenky jakbysmet::-))
    Kdysi jsme vizovické ozdůbky vyráběly a pekly s mojí dcerou,ale nebyly takové hezké.Byla malá,tak tu šlo o zábavu. :-))

    OdpovědětVymazat
  4. Lenka, to pecivo je prenadherne...je dobre ze niekto este udrziava tradicie...:) pa, pekny advent

    OdpovědětVymazat
  5. Leni, já jen koukám, to pečivo je nádherné!!!!! Na co sáhneš, to skvost. Je něco, co neumíš? Chi, chi ... ? Krásný den Ti přeji Věra

    OdpovědětVymazat
  6. Lenko, ty jsi tak úžasně šikovná. Po mě když chtějí děti něco vymodelovat, jímá mě hrůza a polívá studený pot. Když jsem chtěla sestře na svatbu vytvořit marcipánová prasátka, vyšly mi tryskomyšy... Takže se o něco takového vůbec nehodlám pokoušet. Kde jsem sakra byla, když se přidělovala šikovnost? Asi nejspíš na flámu.
    Hezké odpoledne
    Jana

    OdpovědětVymazat
  7. Leničko,jsi mimořádně výtvarně nadaná a nejen to,staráš se o, jak říkám já ,vyžší princip...v Tvém případě tradice....Radost pohledět,krása obohacující i duši ....Daja

    OdpovědětVymazat
  8. Milá Lenko,často k vám nakukuju,tvoříte nádherné věci,je vidět, že vše co děláte, děláte s láskou.
    Hezký den,Veronika

    OdpovědětVymazat
  9. Ahoj Leni, krásna prírodná ikebana, úplne žiari vianočnou atmosférou. Krása... Andrea

    OdpovědětVymazat
  10. Leni, nemám slov. To vizovický máš nádherný, já jen čubrdím, co vše a jak dobře umíš;-). Jak by řekl Lukáš svým v současnosti nejoblíbenějším - "páni, já padám...ááá BUM!":-D. Nádhera a ty panenky taky;-). S tím úklidem na Lucii a jeho posunutím o osm dnů jsi mi udělala radost, nedělám si sice iluze, že to stihnu, ale aspoň mám pocit, že je ještě čas:-D

    OdpovědětVymazat
  11. Leničko u tebe je nádherně. Přeji celé rodině krásné svátky. Hanka

    OdpovědětVymazat
  12. Nádherné obrázky, nádherné povídání.

    OdpovědětVymazat
  13. Leni, ty panenky ze šustí byly nedávno v TV a já nestíhala koukat paní na ruce! :o))Moc se mi to líbí, ale musela bych na to tvoření pamatovat už v létě a kdo si to má všechno pamatovat, co má sbírat a schraňovat!! :o))) A vizovické pečivo jsem kdysi dělávala s dětma..Je to už dávno. A neměla jsem to tak hezké :o))

    OdpovědětVymazat

Děkuji Vám za milé komentáře a návštěvu blogu. ♥♥♥ Lenka

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...